fbpx

Skylning af gearkasse

Når du skal have skiftet olie på din automatgearkasse anbefaler vi, at du også får skyllet din gearkasse igennem. Men hvad er et gearkasseskyl? Og hvordan foregår det?

Skal der skiftes olie på en automatgearkasse?

Svaret er JA! Nogle værksteder vil sige, at olien på din gearkasse kan holde hele bilens levetid og ikke behøver at blive skiftet. Vi mener, at dette er en forkert antagelse, da olien i løbet af årene vil gøre mere skade end gavn.

Olien vil over tid blive påvirket af kondensvand og skift i temperaturen. Dette gør olien helt sort hvilket er en indikation på, at olien har mistet sin smøregenskab og danner slam i gearkassen. Dette blokerer for, at olien kan strømme igennem gearkassen og blokerer for ventilernes funktion.

Derfor vil du også opleve en mærkbar forskel, når du får skyllet din gearkasse fri for slam og får påfyldt nyt olie.

Årsagen til at der antages, at olien kan holde hele bilens levetid skyldes tendensen i andre lande, hvor det er billigere at købe bil. Dermed er der en større udskiftning af private biler, hvor der købes nye. Bilerne når sjældent til et punkt i deres levetid, hvor at det er nødvendigt at skifte olien.

Men i Danmark hvor vi både ejer vores biler i længere tid, men også køber brugte biler som har kørt mange kilometer, er det en nødvendighed at skifte olie på automatgearkasser.

Hvorfor et gearkasseskyl ved olieskift?

Ved et traditionelt olieskift vil vi tappe den gamle olie via bundtappen, udskifte bundkarret, samt påfylde nyt olie. Ved denne metode vil der stadig være gammel olie tilbage i din gearkasse, samt i konverteren og ventilerne. Ofte ser man, at der kun bliver påfyldt 50% nyt olie og der dermed også er 50% af den gamle olie tilbage i gearkasse.

Med et gearkasseskyl i forbindelse med olieskifte sørger man for, at du får skyllet hele gearkassen igennem. Så opnår du næsten 100% nyt olie på din gearkasse. Dette er meget sundere for din gearkasse og du vil opleve en markant forskel.

Hvad er et gearkasseskyl?

Når du får skyllet din gearkasse sættes der en maskine på din bil. Her sættes der en slange på, som fører den gamle olie ud af gearkassen og en anden slange, som skal tilføje ny olie til bilen.

Ved et let tryk bliver den nye olie pumpet ind i gearkassen og alle dens dele. Den gamle olie bliver skyllet ud via det lette tryk og føres ud af den anden slange.

På maskinen er der en indikator der viser den nye røde olie, der bliver skyllet ind i gearkassen. Den anden indikator viser den gamle sorte olie, som bliver skyllet ud.

Når gearkassen er skyllet helt igennem med den nye olie, bliver der påfyldt den anbefalet mængde olie. Herefter er du godt kørende!

På vores værksted i Sorø kan vi skylle din gearkasse, næste gang du skal have skiftet olie.

Læs også: Tjekliste ved skift at motorolie